Vad ligger bakom svårigheter med läsning, skrivning och matematik och hur kan vi upptäcka dem i tid? Den här kursen ger dig grundläggande kunskap om utvecklingen av basfärdigheter samt om vanliga inlärningssvårigheter som dyslexi och dyskalkyli. Du får lära dig att använda kartläggningsmaterial och får verktyg för att identifiera, förebygga och stödja elever som behöver extra stöd.
Genom diskussioner, seminarier och självständigt arbete utvecklar du din förmåga att koppla teori till praktik och reflektera kring effektiva pedagogiska åtgärder.
Kursen följer kursfordringarna vid Åbo Akademi, är en öppen universitetskurs och hör till grundstudierna i specialpedagogik (ÅA/Öpu).
Du kan läsa mer i Åbo Akademis studiehandbok här.
Lärandemål och allmänfärdigheter
Efter avslutad kurs förväntas den studerande:
- kunna beskriva utvecklingen av läs-, skriv- och matematikfärdigheter samt riskfaktorer i samband med denna.
- kunna definiera inlärningssvårigheter i läsning, skrivning och matematik
- känna till olika kartläggningsmaterial för att identifiera läs-, skriv- och matematiksvårigheter
- kunna ge exempel på förebyggande och stödjande åtgärder
Allmänfärdigheter:
- Förmåga att se samband mellan teori och praktik
- Grundläggande analytisk förmåga.
Innehåll:
- Utvecklingen av läs-, skriv- och matematikfärdigheter och riskfaktorer relaterade till utvecklingen
- Inlärningssvårigheter i läsning, skrivning och matematik
- Genomgång av kartläggningsmaterial för att identifiera och kartlägga läs-, skriv- och matematiksvårigheter
- Förebyggande och stödjande åtgärder
Tidpunkter: obligatorisk undervisning:
Läsning och skrivning: 10.3, 12.3, 17.3 och 19.3 kl. 17–20
Matematik: 7.4, 9.4, 14.4 och 16.4 kl. 17–20
Närvarokrav: Kursen innehåller 8 kurstillfällen via Zoom. Det är obligatoriskt att delta i kurstillfällena. Vid eventuellt förhinder bör kursdeltagarna vara aktivt närvarande i minst 3 hela kurstillfällen av 4 gällande temat ”läsning och skrivning” och minst 3 hela kurstillfällen av 4 gällande temat ”matematik” för att kunna bli godkända i kursen och kunna slutföra den. Det är således minst 75 % kursnärvarokrav gällande respektive tema.
Undervisningsformer: Online med verktyget Zoom. Ledd undervisning, seminarier, gruppövningar och självstudier. Plattformen Moodle används.
Studentens tidsanvändning och arbetsbelastning: 5 sp motsvarar ca 135 h arbete. För 1 sp beräknar man ca 27 timmar (à 60 min.) Distansundervisning 30 h. Eget arbete 105 h: Litteratursökning och -studier, skriftliga uppgifter, gruppdiskussioner och skriftliga examinationsuppgifter.
Examinationsformer: Godkända kursuppgifter och aktivt deltagande. Tentamen/ inlämningsarbete.
Nivå: Grundstudier
Lärare: professor Johan Korhonen och pedagogie magister Ann-Katrine Risberg
Undervisningsspråk: Svenska
Förkunskapskrav: Inga förkunskaper krävs.
Deltagarantal: max 50
Kurslitteratur:
- Berch, D.B. & Mazzocco, M. (red.). Why is math so hard for some children? : the nature and origins of mathematical learning difficulties and disabilities. Paul Brooks Pub.
- Karlsson, I., Selerup Andersson, C., Olsson, E., & Östergren, M. (2023). Dyskalkyli: Definition, diagnos och intervention. Studentlitteratur.
- Mononen, R., Aunio, P., Väisänen. E., Korhonen, J. & Tapola, A. (2017). Matemaattiset oppimisvaikeudet. PS-Kustannus. 7
- Ekelund, T. (2023). Om dyxlexi. Studentlitteratur.
- Fridolfsson, I, (2020). Grunderna i läs- och skrivinlärning. Studentlitteratur.
- Norén, S. (red.) (2022). Lära barn att läsa: Vägen från fonologisk medvetenhet till god läsförståelse. Legilexi. E-bok https://legilexi.org/e-bok (4:e upplagan, 2025).
Referenslitteratur:
- Butterworth, B. & Dorian, Y. (2010). Dyskalkyli. Att hjälpa elever med specifika matematiksvårigheter. Natur och Kultur.
- Clements, D. H., & Sarama, J. (2021). Learning and teaching early math: The learning trajectories approach (Third edition.). Routledge. Finns som e-bok.
- Fridolfsson, I, (2016). Vallmomodellen. Balanserad läs- och skrivinlärning. Studentlitteratur.
- Lundberg, I. & Herrlin, K. (2005). God läsutveckling. Kartläggning och övningar. Natur och kultur.
- Lundberg, I. (2008). God skrivutveckling. Kartläggning och undervisning. Natur och kultur.
- Övrig litteratur enligt föreläsarens anvisningar.
Vitsordsskala: U(nderkänd)-5, bedömningsgrunder (vitsorden 2 och 4 finns även kvar):
- Vitsord 1: Lärandemålen uppfylls men kunskapen och färdigheterna bedöms vara ytliga. Kopplingen till kurslitteraturen är svag.
- Vitsord 3: Lärandemålen uppfylls och kunskapen och färdigheterna bedöms vara goda. Studerande visar prov på att kunna problematisera och reflektera kring kursens teman. Kopplingen till kurslitteraturen är tydlig.
- Vitsord 5: Lärandemålen uppfylls mer än väl och kunskapen om kursens innehåll och färdigheterna bedöms vara utmärkta. Studerande problematiserar och reflekterar kring kursens teman mycket väl. Kopplingen till kurslitteraturen är utmärkt.
Kursavgift: 50 euro. Avgiften faktureras.
Är du inskriven närvaroanmäld examensstuderande vid Åbo Akademi? Då betalar du endast en kursavgift på 20 euro.
Anmälan: Anmäl dig senast 26.2.2026. Anmälan är bindande. Avboka kostnadsfritt senast 14 dagar före kursstarten. Om du inte avbokar i tid faktureras 30 € om inget annat nämns.
Kontaktperson: kurssekreteraren Anne Holmström, 040 186 0131 eller anne.holmstrom@sfv.fi
Jag vill anmäla mig till kursen
--
Kursen ingår i studiehelheten Grundstudier i specialpedagogik 2025–26 som sammanlagt omfattar 25 sp.
De fem kurserna i studiehelheten är:
- Introduktion till specialpedagogik, 5 sp
Kurstid: 2.6-5.8. Anmälningstiden har gått ut.
- Perspektiv på funktionsnedsättning 1, 5 sp
22.9, 25.9, 29.9, 2.10, 6.10 och 9.10 2025, kl 17–20.15
Anmäl dig senast 8.9.2025.
- Stöd för socioemotionella färdigheter, 5 sp
27.10, 30.10, 3.11, 6.11, 10.11 och 13.11 2025, kl 17–20.30
Anmäl dig senast 13.10.2025.
- Speciallärarens yrkesroll, 5 sp
13.1, 15.1, 20.1, 22.1, 27.1 och 29.1 2026, kl 17–20.15
Anmäl dig senast 2.1.2026.
- Stöd för lärande i läsning och matematik 1, 5 sp
Läsning och skrivning: 10.3, 12.3, 17.3 och 19.3 kl. 17–20
Matematik: 7.4, 9.4, 14.4 och 16.4 kl. 17–20
Anmäl dig senast 26.2.2026