Språklig mångfald inom småbarnspedagogik 5 sp

25 mars 2025 kl. 17.00 – 10 april 2025, 20.00

Kursen presenterar språkmedveten småbarnspedagogik i ett samhälle med en språklig och kulturell mångfald samt olika former av småbarnspedagogik och förskoleundervisning på två språk, och språkutvecklande arbetssätt med yngre barn.

Tidpunkter:

  • Tisdag 25.3.2025, kl. 17-20
  • Torsdag 27.3.2025 kl. 17-20
  • Tisdag 1.4.2025 kl. 17-20
  • Torsdag 3.4.2025 kl. 17-20
  • Tisdaga 8.4.2025 kl. 17-20
  • Torsdag 10.4.2025 kl. 17-20

Lärare: PeM Maria Kvist

Kursformat: Nätkurs med distansundervisning

Undervisningsspråk: Svenska

Platser: 40 

Undervisningsformer: Föreläsningar, grupparbeten mm.

Studiematerial

Björk-Willén, P. (2018). Svenska som andraspråk i förskolan (Första utgåvan.). Natur & Kultur. (valda delar enligt lärarens anvisningar) 

Björk-Willén, P. (2024). Svenska som andraspråk i praktiken (Första utgåvan.). Natur & Kultur. (valda delar enligt lärarens anvisningar) 

Hansell, K., Still, J., Forsberg, J., Jacobson, J., Kallio, T., Purtola, S., Ruokoja, R., Skog, H., & Bäck, S. (2022). Språkduschtandem inom småbarnspedagogiken: Guide för lärare – Kielisuihkutandem varhaiskasvatuksessa: Opettajan opas. Åbo Akademi University. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-12-4116-1 (valda delar enligt lärarens anvisningar) 

Kvist, M., Bergroth, M. & Norrback, F. (2020). Språkpärlor – för daghem och förskola i språkbad. https://blogs2.abo.fi/wp-content/uploads/sites/156/2020/08/Spra%CC%8Akpa%CC%88rlan-A%CC%8AA-final.pdf (valda delar enligt lärarens anvisningar) 

Mård-Miettinen, K., Hansell, K., & Kvist, M. (2023). Kaksikielinen varhaiskasvatus toisen kielen oppimisen ympäristönä. AfinLA-teema, (16), 141. https://doi.org/10.30660/afinla.126171

Mård-Miettinen, K., Palojärvi, A., Hansell, K., Skinnari, K., & Moate, J. (2023). The Multiplicity of Pre-primary CLIL in Finland. In A. Otto, & B. Cortina-Pérez (Eds.), Handbook of CLIL in Pre-primary Education (pp. 169–183). (Springer international Handbooks of Education). Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-031-04768-8_11

Palojärvi A., Palviainen Å. & Mård-Miettinen K. (red.) (2016). På finska och svenska. Tvåspråkig pedagogik i daghem och förskola. Jyväskylä universitet. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-6625-6  (valda delar enligt lärarens anvisningar) 

Övrig litteratur enligt lärarens anvisningar. 

Arbetslivsrelevans och internationella kontakter: Studiebesök med observationer i barngrupper 

Studentens tidsanvändning och arbetsbelastning: Närvaro på föreläsning, seminarier, övningar: 20 h 

Totalt ca 135 h för 5 sp-kurs

Examinationsformer:

Skriftlig tentamen, skriftliga uppgifter alternativt muntliga uppgifter

Lärandemål och allmänfärdigheter:   

Lärandemål:  

Efter godkänd kurs förväntas den studerande kunna

  • förstå betydelsen av språkmedveten småbarnspedagogik i ett samhälle med en språklig och kulturell mångfald 
  • kartlägga och beskriva språklig mångfald i barngruppen
  • definiera olika former av småbarnspedagogik och förskoleundervisning på två språk
  • ge exempel på språkutvecklande arbetssätt för yngre barn i en flerspråkig kontext  

Allmänfärdigheter:  

Verka i en mångkulturell miljö. Förmåga att lära sig och tillägna sig nytt. Kritiskt och etiskt tänkande.

Förkunskapskrav: Inga förkunskapskrav

Vitsordsskala: U-5 (dvs. skalan Underkänd, 1–5)

Bedömningsgrunder för vald vitsordsskala: Bedömningskriterierna baseras på lärandemålen och anger vad studenten ska behärska; bedömningsgrunderna hur bra studenten ska behärska kursstoffet (vitsord 1 motsvarar nivån för lärandemålen och utgör alltså också vitsordet Godkänd). 

Bedömningsgrunder för vitsordet 1: Studerande kan ytligt redogöra för språkmedveten småbarnspedagogik och för den språkliga och kulturella mångfalden i samhället men betydelsen av och kopplingen mellan dessa är otydlig. Studerande kan förklara hur man kan kartlägga språklig mångfald i barngruppen. Studerande kan i viss mån definiera olika former av småbarnspedagogik och förskoleundervisning på två språk. Studerande kan ge exempel på ett fåtal språkutvecklande arbetssätt.

Bedömningsgrunder för vitsordet 3: Studerande kan redogöra för betydelsen av språkmedveten småbarnspedagogik och relatera den till den språkliga och kulturella mångfalden i samhället. Studerande kan förklara hur man på olika sätt kan kartlägga språklig mångfald i barngruppen. Studerande kan definiera olika former av småbarnspedagogik och förskoleundervisning på två språk och ge exempel på dem. Studerande kan ge exempel på språkutvecklande arbetssätt och motivera valet av arbetssätt i olika kontexter.

Bedömningsgrunder för vitsordet 5: Studerande kan redogöra för betydelsen av språkmedveten småbarnspedagogik med hjälp av förtydligande exempel. Studerande kan nyanserat diskutera den språkmedvetna småbarnspedagogiken till den språkliga och kulturella mångfalden i samhället. Studerande kan förklara och problematisera hur man på olika sätt kan kartlägga språklig mångfald i barngruppen. Studerande kan detaljerat definiera olika former av småbarnspedagogik och förskoleundervisning på två språk och ge mångsidiga exempel på dem. Studerande kan ge mångsidiga exempel på språkutvecklande arbetssätt och motivera och problematisera valet av arbetssätt.

ANMÄL DIG


Plats
Online