Hösten 2023 gjorde SFV en medlemsenkät bland de SFV-medlemmar som meddelat oss sin e-postadress.
Enkäten föregicks av en traditionell utpostning där vi uppmanade medlemmar som ännu inte meddelat oss en e-post att göra det. Vi fick in en hel del nya e-postadresser, men fortfarande är det endast cirka en tredjedel av medlemmarna som vi når på det sättet.
Åldersfördelningen bland de svarande var jämn och motsvarade i stort fördelningen för hela medlemskåren, men tydligt är att SFV inte är en förening som tilltalar under 30-åringar. Kategorin 31–45 år var också mindre benägen att svara på enkäten än de äldre grupperna. Bland de svarande kan ändå skönjas en stark lojalitet, över 81 procent har varit medlemmar i tio år eller mer.
På frågan om vilka samhällsfrågor som intresserar sammanföll intresset oftast med de verksamhetssektorer som SFV valt att verka inom. Att stödja denna verksamhet och att i allmänhet stödja det svenska i Finland var också de viktigaste orsakerna som uppgavs för varför man betalar medlemsavgift.
I tillägg var en majoritet villig att stödja enskilda projekt med små engångsdonationer (till exempel 5 euro) – däremot inte med fortlöpande månadsdonationer.
Endast 4 procent uppgav medlemsförmånerna som orsak att betala medlemsavgift. Överlag var det endast cirka 20 procent av medlemmarna som hittills utnyttjat existerande förmåner, främst rabatten i Schildts & Söderströms webbutik.
Bland eventuella nya medlemsförmåner intresserade rabatter på teater- och musikföreställningar och gratis inträde på museer mest.
Bland SFV:s kommunikationskanaler föredrog de som svarade på enkäten de tryckta versionerna av SFV-magasinet och SFV-kalendern. Nyhetsbrevet per e-post sågs som ett viktigt komplement för informationsgången, och i lite mindre mån sociala medier och webbplatsen sfv.fi.
SFV:s styrelse tar nu ställning till resultaten – vi håller medlemmarna a jour i alla våra kommunikationskanaler.
Johan Aura
Kanslichef
Svenska folkskolans vänner
Texten publicerades som en ledare i SFV-magasinet 02/24