Text: Sanna Mandelin
En utredning från tankesmedjan Magma 2022 blev startskottet för att Samarbetsgruppen för läromedelsunderstöd började satsa på läromedel för yrkesutbildningen, säger Ulrica Stråhlmann, som är stipendiesakkunnig på Konstsamfundet.
– Magma gjorde en utvärdering av yrkesutbildningens läromedel, efter att vi hade fått signaler från fältet att läget är katastrofalt. Den visade att nästan allt läromaterial görs som handarbete. Resultatet blir ojämn kvalitet, tung arbetsbörda för lärarna och stora skillnader mellan skolorna.
De flesta lärare skapar eget material, andra översätter från finskan och en del använder läromedel från Sverige. Men skillnader i lagstiftning och kultur gör att den lösningen inte fungerar för alla.
Jämlik utbildning viktigt för SFV
Läromedelsgruppen stöder produktionen av finlandssvenska läromedel och arbetar för att studerandena i de svenskspråkiga skolorna ska ha läromedel i samma utsträckning som i de finska skolorna.
- Jämlikhet i utbildningen är ett av huvudmålen i vår utdelning, och därför tycker vi det är viktigt att vara med om att främja tillgången på läromedel inom yrkesutbildningen, säger Katarina Rejman, sakkunnig inom utbildning på Svenska folkskolans vänner.
Läromedelsgruppen valde att agera efter Magmas utredning och öppnade 2023 upp för ansökningar från yrkesutbildningen. Konstsamfundet har öronmärkt sitt bidrag till yrkesutbildningen.
– Till dags dato har det kommit in 18 ansökningar. I den senaste omgången kom det inga, men det har haft att göra med att yrkesskolorna är hårt pressade av nedskärningar för tillfället, säger Ulrica Stråhlmann.
GEM-läromedel finns nu – men branschämnena saknas
Yrkesutbildningen har nu digitala läromedel i modersmål, matematik, samhällslära, som är gemensamma GEM-ämnen, och i en studiehelhet inom social- och hälsovården. Men de branschspecifika läromedlen släpar efter.
– Alla studerande borde få samma baskunskaper, men vi vet att det varierar väldigt mycket. De branschspecifika läromedlen är antingen urgamla eller så finns de inte alls.
Stråhlmann pekar på problemet som uppstår då en lärare, som har gjort allt material själv, går i pension.
– Hur ska materialet då överföras? Om läraren inte ger materialet vidare måste den nytillträdda läraren bygga upp allt på nytt.
Lika möjligheter till kunskap, oavsett studieform, kräver fortsatta satsningar. Läromedelsgruppen hoppas få in ansökningar av hög kvalitet också i fortsättningen.
Ansökningstiden pågår hela året och gruppen beviljar stipendier tre gånger per år. För att ett stipendium ska kunna beviljas måste författaren, översättaren eller sakgranskaren först ingå ett avtal med ett förlag. Om författaren ger ut läromedlet på eget förlag krävs en rekommendation av en person eller organisation som är väl insatt i ämnet.
Ansökningar om läromedelsstipendier för den grundläggande utbildningen och gymnasiet kan göras här.
Ansökningar om läromedelsstipendium för yrkesutbildningen kan göras här.
Fakta: Läromedelsgruppen
- Läromedelsgruppen har funnits i den nuvarande sammansättningen i cirka 15 år.
- De som deltar är Föreningen Konstsamfundet, Lisi Wahls stiftelse för studieunderstöd, Svenska folkskolans vänner och Svenska kulturfonden.
- Den utdelade summan har varierat mellan 150 000 och 360 000 per år.
- Bidragen används för att stödja produktionen av svenskspråkiga läromedel i Finland.