Gå till innehållet
SFV logoSvenska folkskolans vänner
MenyMenyStäng meny
  • Hem
  • Aktuellt
  • Kurser och evenemang
  • Om SFV
    • SFV:s historia
    • Förvaltning
    • Redovisning
  • Sök bidrag
    • Utbildning
    • Kultur och bibliotek
    • Fri bildning
  • SFV:s studiecentral
    • Kursbidrag
    • Cirkelbidrag
    • Validering
    • Kompetensmärken
    • Föreningsresursen
  • SFV:s sommaruniversitet
  • Tävlingar, utmärkelser, stipendier
    • Tävlingar
    • Utmärkelser
    • Stipendier
  • Med hjälp av Vännerna
  • Engagera dig
    • Bli medlem
    • Minnesadresser
    • Beställ nyhetsbrev
  • Publikationer, arkiv
    • SFV-magasinet
    • SFV-kalendern (årsbok)
    • SFV:s bokserie
    • Bibliotek och arkiv
    • Vinnarbidrag: litterära tävlingar
  • Möteslokaler
    • Frågor och svar
  • Kontakta oss
    • Mediakontakter & material
    • fakturering
    • Adressändring
På svenskaMinnesadresserLyhyesti suomeksiBriefly in english

Vi finns på

Nyheter
89869.jpg

Skolnätverket Haru samarbetar med Helsingfors universitet

172352130013.08.2024 kl. 06:55
Ett forskningsprojekt lett av Helsingfors universitet undersöker hur effektivt Haru-skolorna stöder den socioemotionella utvecklingen hos barn i årskurs 1–3.

Socioemotionell utveckling handlar om hur människor utvecklar förmågan att förstå, uttrycka och hantera känslor och förmågan att bygga och upprätthålla relationer.

Skolorna kommer att använda SAGA-metoden för delade läsestunder och diskussion – en metod som har visat sig vara effektiv inom småbarnspedagogiken. SAGA har utvecklats av professor Mirjam Kalland vid Helsingfors universitet. Hennes arbetsgrupp Framtidshopp erhöll första pris i SFV:s innovationstävling SFV Start! år 2022.

– Det ska bli spännande att undersöka hur verksamheten i skolnätverket Haru påverkar elevernas socioemotionella färdigheter. Även om responsen på Haru hittills varit överväldigande positiv, får vi nu vetenskapliga belägg för hur verksamheten utfallit, berättar Mirjam Kalland.

– Det här är ett viktigt och relevant samarbete. Vi behöver förankra Harus verksamhet i forskning för att kunna påvisa effekt och på det sättet stöda skolorna på bästa möjliga sätt, säger Annette Jansson, koordinator för skolnätverket Haru.

I forskningen deltar tre klasser från två skolor inom SFV:s skolnätverk Haru, samt som kontrollgrupp elever från en skola som inte hör till Haru-nätverket. Kontrollgruppen kommer att genomföra gemensamma lässtunder, men utan utbildning i metodens så kallade mentaliserande dialoger.

Den aktiva fasen i skolorna pågår i tio veckor under perioden augusti 2024 till maj 2025. Under den tiden får skolan stöd av en forskarlärare. Forskarläraren är närvarande under interventionsstunderna och stöder diskussionerna i smågrupper samt insamlingen av data.

Barnens socioemotionella utveckling och färdigheter kartläggs med tester och frågeformulär. Dessutom följs lärarnas mentaliseringsförmåga upp under forskningen. Alla undervisningsgrupper ges möjlighet att få delta i SAGA-utbildningen efter att uppföljningen är avslutad.

 

Stäng
STÄNG

Följ sfv på

        
 
Dataskyddspolicy
 

Svenska folkskolans vänner rf
Annegatan 12 A 24
00120 Helsingfors
sfv@sfv.fi

SFV-huset G18

GRO

Föreningsresursen

minnesrunor.fi

Uppslagsverket Finland

Lägenheter

Vi skulle vilja använda Piwik pro, som samlar uppgifter om ditt besök. Godkänner du det?
Läs mer om vår personuppgiftspolicy
Ja, jag godkänner Nej