Gå till innehållet
SFV logoSvenska folkskolans vänner
MenyMenyStäng meny
  • Hem
  • Aktuellt
  • Kurser och evenemang
  • Om SFV
    • SFV:s historia
    • Förvaltning
    • Redovisning
  • Sök bidrag
    • Utbildning
    • Kultur och bibliotek
    • Fri bildning
  • SFV:s studiecentral
    • Kursbidrag
    • Cirkelbidrag
    • Validering
    • Kompetensmärken
    • Föreningsresursen
  • SFV:s sommaruniversitet
  • Tävlingar, utmärkelser, stipendier
    • Tävlingar
    • Utmärkelser
    • Stipendier
  • Med hjälp av Vännerna
  • Engagera dig
    • Bli medlem
    • Minnesadresser
    • Beställ nyhetsbrev
  • Publikationer, arkiv
    • SFV-magasinet
    • SFV-kalendern (årsbok)
    • SFV:s bokserie
    • Bibliotek och arkiv
    • Vinnarbidrag: litterära tävlingar
  • Möteslokaler
    • Frågor och svar
  • Kontakta oss
    • Mediakontakter & material
    • fakturering
    • Adressändring
På svenskaMinnesadresserLyhyesti suomeksiBriefly in english

Vi finns på

Arkiv

Finlandssvenskarnas webbleverantör

127105830012.04.2010 kl. 10:45
Surfar man till www.kulturhuset.fi ser man en webbplats med mycket modest utseende. Men Kulturhusets roll är inte att själv briljera på nätet, utan att erbjuda moderna tekniska lösningar för andra organisationer som vill ha närvaro på nätet. Det berättar Kulturhusets vice VD Ant Simons, som idag kan rada upp mycket intressanta utvecklingsiffror sedan starten för fem år sedan.

Det är få organisationer eller föreningar som har förutsättningar att själva sätta upp en närvaro på webben genom att från början bygga egna webbsidor eller administrera en egen webbserver. Traditionellt har man i stället gjort kontrakt med en utomstående firma för att skapa webbsidorna, och sedan har man separat avtalat med ett webbhotell för att få ut sidorna på nätet.
– Det var egentligen de ökande antalet ansökningarna till Svenska kulturfonden gällande just sådana traditionella webbprojekt som födde idén till Kulturhuset, berättar Ant Simons.
Då internet på allvar slog igenom i slutet på 90-talet var det allt fler organisationer som ville få egna sidor på nätet. Samtidigt byggde Kulturfonden upp sina egna system, och tillät även så småningom andra organisationer att servera sina sidor från Kulturfondens server.
– Det skedde dock på frivillig bas utan egentligt kundstöd, och sidorna och deras tekniska lösningar var lika brokiga som användarna. Michael Oksanen, som då var ombudsman på fonden, lanserade idén om att börja erbjuda färdiga webbpaket åt organisationerna, för att även underlätta behandlingen av den flod av understödsansökningarna om webbnärvaro som kom in från 2003 framåt, berättar Simons.

Beställning fanns
Startskottet skedde då man köpte in ett sidhanteringsverktyg för att bygga upp musiksajten Musikstationen. (Ett sidhanteringsverktyg – populärt även kallat CMS eller Content Management System – gör sidredigering möjlig för ”vanligt folk” utan kunskaper i kodning). Då detta system i oktober 2005 kombinerades med en webbhotelltjänst var kulturhuset.fi verklighet. Ända från början var Svenska folkskolans vänner och Svenska studiecentralen med i verksamheten som ägare och med sina målgrupper.
– Man insåg snabbt den nya idéns fördelar. Tidigare hade kanske en förenings webbsidor byggts upp av en eldsjäl eller någons brorson, och då hände det lätt att kunnandet försvann i och med att personen inte längre var aktiv. I och med Kulturhuset stannade kunskapen fortlöpande kvar inom samma väggar, och samtidigt standardiserades verktygen och kundstödet. Det gav enorma fördelar för organisationerna, berättar Simons.
Sidhanteringsverktyget som köptes in döptes om till Digi­stoff, och idag administreras omkring 750 enskilda webbplatser med verktyget. Det vidareutvecklade verktyget Digistoff 2 används idag på 50 webbplatser. Kulturhusets siffror blir mer imponerande för varje månad som går.
– Antalet sidladdningar från webbplatser som administreras via Kulturhusets tjänster var i februari cirka 7,3 miljoner. Sidadministratörernas antal var 1600 och de enskilda epostadressernas antal var över 2300.

Många fördelar
Fördelarna som Kulturhuset kan erbjuda de finlandssvenska organisationerna är många. Och de rationella och effektiva lösningarna betyder minsann inte likriktning.
– Vi kan antingen leverera det enklaste, det vill säga ett ”nycklarna i hand”-paket baserat på färdiga sidmallar och där vi även beställer domännamn och sköter hela ruljansen. Eller så hjälper vi till att bygga upp en webbplats helt från början, med skräddarsydda, interaktiva lösningar och avancerad kodning.
Förutom att kunden kan kommunicera med Kulturhuset på svenska är bolaget dessutom prismässigt konkurrenskraftigt jämfört med andra leverantörer som erbjuder liknande tjänster.
– I sammandrag kan man beskriva vår uppgift med att vi vill erbjuda lättanvända och trygga verktyg för webbnärvaro. Vi erbjuder förstås våra produkter åt vem som helst, men vi fokuserar på förenings- och kulturlivet i Svenskfinland.

Unika tjänster
Kulturhuset erbjuder emellertid även mer än bara webbsidor och epost. De skräddarsydda tjänsterna och uppdragen stod för en betydande del av omsättningen förra året, och man erbjuder även medlemsregister-, databas- och bokföringspaket åt organisationerna.
– Ett bra exempel på vad endast Kulturhuset kan erbjuda är den möjlighet våra kunder har att automatiskt länka från sin egen evenemangskalender till samlingsplatsen evenemax.fi, som upprätthålls av KSF-media. Det är något som bara kan ske via Kulturhuset.
Kulturhusets senaste produkt är Förbundswebb, där man tillsammans med Kulturfonden erbjuder en rad centralförbunds medlemsföreningar gratis webb-, e-post- och föreningsprodukter.
– Då tar man som medlemsförening inte kontakt med oss, utan direkt med sitt centralförbund. På våra sidor kan man kontrollera vilka förbund som är med i systemet.
På kommande är också en samlingsplats kallad föreningshus.fi, startad av fem ungdomsförbund. Där kommer man att kunna hyra utrymmen, eller beställa teaterföreställningar, uppträdanden, musiker och trollkarlar till sina evenemang. Första versionen lanseras i höst.
Bloggar är en annan starkt växande del av verksamheten. Kulturhuset upprätthåller bloggtjänsten ratata.fi, där vem som helst kan starta en snygg blogg gratis. I dagsläget har ratata över 500 bloggar.
– På adressen sve.fi samlar vi dessutom bloggarna från ratata, ÖP:s blogg, papper.fi och Marthabloggen, sammanlagt 1500 bloggar. Drömmen är att kunna visa inläggen även från de andra finlandssvenska bloggarna.

Stäng
STÄNG

Följ sfv på

        
 
Dataskyddspolicy
 

Svenska folkskolans vänner rf
Annegatan 12 A 24
00120 Helsingfors
sfv@sfv.fi

SFV-huset G18

GRO

Föreningsresursen

minnesrunor.fi

Uppslagsverket Finland

Lägenheter