(Bild: ordkonstledare Malin Fagerström med sin grupp i Borgå)
Det centrala i Sydkustens ordkonst är också att de texter som barnen skapar skall bli till något, på riktigt. Det kan vara en utställning, en pjäs, ett collage eller en antologi, berättar Michelle Mattfolk.
I ordverkstaden ges tid till sådant som man inte hinner med under den vanliga modersmålstimmen eller undervisningen i skolan.
– När vi första gånger berättar om ordkonst brukar vi fråga eleverna om det finns någon i klassen som tycker om att skriva. Endast ett par elever räcker upp handen. Sedan frågar vi om någon tycker om att fantisera, och då räcker alla elever upp handen.
Enligt Mattfolk går mycket av energin under de första skolåren till att lära sig stava och skriva rätt. Det är förstås jätteviktigt, men risken är att fantasin och kreativiteten hämmas, speciellt i flödet av färdigtuggad fantasi; filmer och dataspel som barnen lär sig konsumera från tidiga år.
– I förlängningen handlar det här också om svenskans överlevnad som levande språk i Finland, speciellt i områden där språket är utsatt för starkt yttre tryck. Och idag betyder det inte automatiskt bara huvudstadsregionen.
Skrivande, drama, manus
Sydkustens ordkonst räknar sitt urpsrung till de åboländska ordverkstäder för svenskspråkiga barn och unga som ordnades hösten 1994 på initiativ från Konstkommissionen i Åbo och Björneborgs län. Idén och undervisningsmodellen hämtades från Tavastehus, som ända sedan mitten av 80-talet satsat på skrivargrupper för finskspråkiga barn.
Ordverkstäderna ordnas utanför skoltid och sammankommer cirka en och en halv timme en eftermiddag i veckan 10 till 15 gånger per termin. Platsen för ordverkstaden är ofta kommunens eller skolans bibliotek där kopplingen till litteraturen redan finns, eller andra kommunala kulturhus av något slag.
I vissa ordverkstäder skriver man mycket, medan andra betonar muntligt berättande och teater. På annat håll kanske man skriver manus till filmer och gör tidningar, medan andra leker spion och skriver deckare. Ordverkstäderna gör också utfärder till inspirerande utflyktsmål, har författarbesök, ger ut antologier och deltar i skrivarläger och berättarfestivaler.
Stor motivation
Då Svenskbygden besöker en grupp i Sydkustens Ordkonstskola i Borgå är det fråga om terminsavslutning och visning för föräldrarna av några kortfilmer som barnen skrivit manus till: Sagofigurernas miljonårsmöte 2010 och Alla har fantasi.
– Filmerna hade premiär på filmfestivalen Medietanken 2010 på G18 i Helsingfors och fick mycket positiv respons. Speciellt barnen i filmen fick mycket tack för sina rollpresentationer, berättar Fagerström, som säger att hon är glad över hur motiverade barnen är.
– Den här gruppen har samlats i två läsår och fortsätter igen på hösten. Barnen i denna grupp är väldigt motiverade och kommer varje gång! De tycker alla om att skriva och fantisera. Man behöver bara ge små roliga och fantasieggande impulser så producerar de hur otroliga historier och berättelser som helst!
En del av barnens berättelser har publicerats i antologin Vi är på din sida, som Sydkusten gav ut till bokmässan 2009 och som innehåller texter från alla ordverkstäder.
– Alla har utvecklats till verkligen skickliga ordkonstnärer. Jag är väldigt glad och stolt över hur duktiga och personliga skribenter alla barnen är!
Nya redskap för ledarna
Sydkustens ordkonstledare är författare, litteraturstuderande, dramapedagoger, journalister, filosofer och lärare som har ett brinnande intresse för ordkonst och berättande. Ledarna rekryteras även i samband med fortbildningar, kurser och temadagar som Sydkusten ordnar. En certifiering av ordverkstadsledarna är under planering tillsammans med SFV-organisationen Svenska studiecentralen.
– Ordkonstverksamheten är förstås inget soloprojekt inom Sydkustens landskapsförbund. Verksamheten är helt avhängig av ett nätverk där det förutom en styrgrupp finns kontakt till bibliotekarier, utbildningsstyrelsen, litteratur- och författarföreningar och modersmålslärarförbundet, berättar Michelle Mattfolk.
Träffarna och kurserna som ordnas är öppna för alla som är intresserade av ordkonst och berättande. Mera information om aktuella träffar finns på Sydkustens webbsidor.
– Till hösten kommer vi också ut med en handbok i ordkonst för pedagoger som jobbar med barn. Den skall fungera som arbetsredskap för alla pedagoger oberoende av deras bakgrund. Man behöver inte vara modersmålslärare för att bli ordkonstnär!