Gå till innehållet
SFV logoSvenska folkskolans vänner
MenyMenyStäng meny
  • Hem
  • Aktuellt
  • Kurser och evenemang
  • Om SFV
    • SFV:s historia
    • Förvaltning
    • Redovisning
  • Sök bidrag
    • Utbildning
    • Kultur och bibliotek
    • Fri bildning
  • SFV:s studiecentral
    • Kursbidrag
    • Cirkelbidrag
    • Validering
    • Kompetensmärken
    • Föreningsresursen
  • SFV:s sommaruniversitet
  • Tävlingar, utmärkelser, stipendier
    • Tävlingar
    • Utmärkelser
    • Stipendier
  • Med hjälp av Vännerna
  • Engagera dig
    • Bli medlem
    • Minnesadresser
    • Beställ nyhetsbrev
  • Publikationer, arkiv
    • SFV-magasinet
    • SFV-kalendern (årsbok)
    • SFV:s bokserie
    • Bibliotek och arkiv
    • Vinnarbidrag: litterära tävlingar
  • Möteslokaler
    • Frågor och svar
  • Kontakta oss
    • Mediakontakter & material
    • fakturering
    • Adressändring
På svenskaMinnesadresserLyhyesti suomeksiBriefly in english

Vi finns på

Arkiv

Den nya nätekonomin: Hur konkurrera med gratis?

130311204018.04.2011 kl. 10:34
Datorerna ihop med nätet är världens största kopieringsapparat. Då allting utan egentliga kostnader kan kopieras från ett ställe till ett annat, måste man konkurrera med något annat än priset. Det säger teknologigurun Kevin Kelly, som i tiderna var med och startade Wired Magazine, och som bl.a. gett ut boken ”New Rules for a New Economy” (1998). Hans senaste bok heter ”What Technology Wants”.

Kevin Kelly har inte någon formell utbildning i vare sig teknik eller ekonomi. Han har ändå flera gånger slagit huvudet på spiken när det gäller att analysera vår tids accelererande tekniska utveckling och samtidigt förutspå vart den håller på att leda oss. I sin senaste bok What Technology Wants tar han steget ut och postulerar att tekniken i vår omvärld inte endast består av metall, sladdar och elektronik, utan att ”The Technium” allt mer tagit formen av en levande, självdanande organism med sina egna undermedvetna behov och tendenser.
Som en del av bakgrundsarbetet på boken skrev han kortare och längre essäer på sin webbsida www.kk.org (där man även gratis läsa hans tidigare böcker) för att få kommentarer och nya insikter i de hypoteser han lade fram. Många av essäerna är mycket intressant läsning, bl.a. den som gäller konkurrens på nätet.

Kevin Kelly– Internet är en kopieringsapparat. Den kopierar varje bokstav, varje handling, varje tanke vi skapar på den. Varje gång vi skickar iväg ett meddelande, krävs att det kopieras flera gånger på sin väg till sin destination. Och i motsats till massproducerade prylar, som är billiga, är de här kopiorna så gott som gratis, skriver Kelly.
Enligt Kelly är systemet tekniskt uppbyggt så att dessa kopior flyter så friktionsfritt som möjligt genom hela systemet. När en kopia en gång introducerats i systemet, tenderar den att flyta omkring i evighet, och är så gott som omöjlig att radera.
– Idag har denna kopierings- och distributionsapparat börjat utgöra fundamentet för en stor del av vår välfärd och ekonomi. Men eftersom den föregående välfärdsomgången var baserad på att sälja dyra kopior (t.ex. CD-skivor, trycksaker), så underminerar alltså tingens nya ordning den etablerade ordningen. Hur skall man kunna tjäna något, om kopiorna inte har ett pris?

Egenskaper som är
bättre än gratis

Kevin Kelly tar först upp en egenskap som inte alls kan kopieras, nämligen förtroende.
– Förtroende kan inte kopieras, säljas eller köpas. Förtroende erhåller man med tiden. Man kan inte ladda ner det eller fejka det (åtminstone inte speciellt länge). Om vi kan välja, väljer vi alltid att ha kontakt med en part som vi har förtroende för. Begreppet förtroende har alltså ett inbyggt värde som bara ökar i en värld översvämmad av kopior, skriver Kelly.
Men med vilka andra egenskaper kan vi då konkurrera? Kelly räknar upp åtta andra egenskaper som är ”bättre än gratis”.

Omedelbarhet
– Jag tror för det första att det är viktigt att se på saken ur användarens synvinkel, i stället för att utgå från producentens eller tillverkarens synvinkel. Frågan är egentligen mycket enkel: för vad är vi villiga att betala, även om det med lite letande kunde hittas gratis på nätet?
Kellys första egenskap är omedelbarhet.
– Förr eller senare hittar man en gratiskopia på vad som helst, men att få något levererat i den egna inboxen så fort det är färdigt, är en inkomstbringande tillgång. Fortfarande flockas folk till biograferna, trots att filmen de ser blir tillgänglig gratis eller nästan gratis via uthyrning och nerladdning en tid senare.

Personifiering
Den andra egenskapen är personifiering.
– En generisk version av en konsertupptagning kan vara gratis, men folk kan vara villiga att betala för en version som låter perfekt i ditt eget vardagsrum – som om uppträdandet skedde där. Aspirin är så gott som gratis, men kanske du är villig att betala mycket för aspirin som skräddarsytts efter dina egna gener.
Kelly noterar att personifiering kräver en kontinuerlig dialog mellan skaparen och konsumenten, mellan producenten och användaren. Det är tidskrävande, men genererar även mycket, eftersom personifieringen inte längre går att kopiera.

Tolkning
Den tredje egenskapen är tolkning.
– Enligt den gamla vitsen är datorprogrammet gratis, men manualen kostar tiotusen dollar. Men det är inget skämt längre. Det finns företag med hög profil som gör pengar genom att sälja stöd för gratisprogram. Kopian av programmets kod är gratis, och får värde först i och med stöd och rådgivning. Troligen kommer samma sak att hända med vårt DNA. Idag är det dyrt att få sin genetiska kod kopierad, men inte så länge till. Snart kommer läkemedelsfirmorna att betala för att få ditt DNA sekvenserat. Sedan är det tolkningen av det som kommer att kosta.

Äkthet
Den fjärde egenskapen är äkthet.
– Du kan kanske komma åt ett viktigt dataprogram gratis, men fast du inte skulle behöva en manual så vill du vara säker på att det är fritt från virus, pålitligt och att det ingår någotslags garanti. Eller kanske du vill försäkra dig om att de verkligen får en äkta inspelning av din favoritartist genom att köpa inspelningen från artisten själv. För denna äkthet är de flesta villiga att betala.

Tillgänglighet
Den femte egenskapen är tillgänglighet.
– Det är ofta jobbigt att äga saker. Man skall hålla ordning, uppdatera, och när det gäller digitala medier, se till att man gjort säkerhetskopior. Många människor, inklusive mig, är villiga att betala lite åt andra så att de tar hand om våra ”ägodelar”, genom att vi i stället prenumererar på innehållet. Vi betalar då till exempel till ett digitalt lagerhus för att servera oss vilken som helst musiklåt i världen, när och var vi vill, via vår dator eller vår mobiltelefon. Faktumet att låtarna finns gratis i fall vi orkar ladda ner dem och ta hand om det hela känns allt mindre lockande ju mer tiden går.

Förkroppsligande
Den sjätte egenskapen är förkroppsligande.
– Digitala kopior är i utgångspunkten helt utan form. Man kan visserligen ta en gratiskopia av ett verk och projicera det på en skärm. Men kanske du vill se det i ultrahögresolution eller i 3D? PDF-filer är bra, men ibland är det trevligt att ha samma ord tryckta på fint papper, och inbundna i läderpärm.
Kevin Kelly inser förstås att dagens högresolution, som nu drar folket till biograferna, troligtvis migrerar till hemmabiorna i något skede. Men det kommer alltid att finnas nya ”sjukt bra” grejer som konsumenterna ännu inte har.
– Och inget är förstås mer förkroppsligat än ett levande framträdande, med levande kroppar! Musiken kan vara gratis eller nästan gratis, medan framträdanden kostar. Det här receptet börjar vara vanligt redan nu för musiker och artister, men även för författare. Boken kan laddas ner gratis, men om ni vill höra mig personligen berätta om temat så kostar det.

Mecenatskap
Den sjunde egenskapen är mecenatskap.
– Min uppfattning är att publiken vill betala skaparna. Fansen vill belöna artisterna och författarna med symboler för sin uppskattning, eftersom det möjliggör en kontakt. Men de betalar bara om det är enkelt att göra, summan är modest, och de är övertygade om att pengarna direkt stöder artisten. Radiohead gjorde nyligen ett experiment där publiken fick betala en valbar summa för en kopia som var fri att ladda ner. Det visade sig att det faktiskt fanns ett värde på den opåtagliga koppling som sker mellan artister och fansen; i detta fall betalade fansen cirka fem dollar per nedladdning. Det finns många andra exempel på att publiken betalar, bara för att det känns bra.

Upphittbarhet
Den åttonde egenskapen är upphittbarhet.
– De första sju egenskaperna handlar om generativa kvaliteter i själva verken. På en högre nivå finns frågan om att hittas bland stora samlingar av flera verk. Ett nollpris skapar i sig inget intresse för ett verk, och i vissa fall kan det nästan bli ett hinder. Men oberoende av pris har ett verk inget värde om det aldrig ses; oupphittade mästerverk är värdelösa. Det finns miljontals sånger, filmer, skrivna verk, program – om det mesta är gratis blir det plötsligt värt något att bli hittad. Eftersom det här sker på systemnivå betyder det att skaparna av verk behöver aggregatorer.
Det här är enligt Kelly orsaken till varför aggregatorer som bokförlag och musikbolag inte kommer att försvinna. De kommer visserligen inte att behövas för distribution av kopiorna (det tar internet hand om) men de behövs i fortsättningen i en omvänd roll – att distribuera användarnas intresse i riktning till artisterna och verken. Det kommer också i framtiden att behövas andra mellanhänder som kritiker och recensenter, så att publiken har någon att lita på då de söker värdefullt material ur det enorma överflödet.
– I många år gjorde papperspublikationen TV Guide större vinst än de tre stora amerikanska tv-bolagen tillsammans. Tidningen skrev om vad som var värt att se på tv, alltså de program tittarna fick se utan kostnad.

Påverkar copyright
Kevin Kelly säger att utvecklingen oundvikligen innebär att dagens juridiska kunskaper gällande immateriella tillgångar och copyright kommer att föråldras. Att hamstra varor och leverera knapphet är knappast nycklar till framgång i framtiden.
– Däremot kräver de sju generativa egenskaperna en inställning där generositet är en affärsidé, och där man betonar hur viktigt det är att kultivera kvaliteter som inte kan kopieras med ett musklick. Kort sagt: att göra pengar i framtiden handlar inte om på vilka vägar kopiorna rör sig, utan i vilken riktning människors uppmärksamhet rör sig.
Kevin Kelly låter medvetet bli att tala om reklam.
– Många säger att reklamfinansiering är en av lösningarna, eller till och med den enda lösningen på problemet med produkter där kopians marginalkostnad är noll eller nära noll. Jag tror att reklam kommer att vara en av de vägar som folks uppmärksamhet kommer att ta, men inte den enda. I det långa loppet kommer reklam bara att vara en del av hur vi tar betalt för det som är gratis.

Stäng
STÄNG

Följ sfv på

        
 
Dataskyddspolicy
 

Svenska folkskolans vänner rf
Annegatan 12 A 24
00120 Helsingfors
sfv@sfv.fi

SFV-huset G18

GRO

Föreningsresursen

minnesrunor.fi

Uppslagsverket Finland

Lägenheter