Gå till innehållet
SFV logoSvenska folkskolans vänner
MenyMenyStäng meny
  • Hem
  • Aktuellt
  • Kurser och evenemang
  • Om SFV
    • SFV:s historia
    • Förvaltning
    • Redovisning
  • Sök bidrag
    • Utbildning
    • Kultur och bibliotek
    • Fri bildning
  • SFV:s studiecentral
    • Kursbidrag
    • Cirkelbidrag
    • Validering
    • Kompetensmärken
    • Föreningsresursen
  • SFV:s sommaruniversitet
  • Tävlingar, utmärkelser, stipendier
    • Tävlingar
    • Utmärkelser
    • Stipendier
  • Med hjälp av Vännerna
  • Engagera dig
    • Bli medlem
    • Minnesadresser
    • Beställ nyhetsbrev
  • Publikationer, arkiv
    • SFV-magasinet
    • SFV-kalendern (årsbok)
    • SFV:s bokserie
    • Bibliotek och arkiv
    • Vinnarbidrag: litterära tävlingar
  • Möteslokaler
    • Frågor och svar
  • Kontakta oss
    • Mediakontakter & material
    • fakturering
    • Adressändring
På svenskaMinnesadresserLyhyesti suomeksiBriefly in english

Vi finns på

Arkiv

Använd sociala medier till din fördel

132998355123.02.2012 kl. 09:52
Mediespråk är en seminarieserie arrangerad av Språkörat – ett projekt lett av Svensk Presstjänst – och som riktar sig till det finlandssvenska medie­fältet. Det tionde seminariet i Vasa i mitten av januari handlade bland annat om de sociala medi­er­nas inverkan på traditionella medier.
Facebook och Twitter börjar bli ett arbetsredskap för allt fler journalister. Både som informations- och tipskälla, men också som en interaktiv kanal till publiken. De sociala medierna utgör därmed inget hot mot ”traditionella” medier, utan en stor möjlighet. Nedan några spridda reflektioner kring detta, mest inspirerade av de rikssvenska föreläsarna Emanuel Karlsten och Yasmine El Rafie.

På något sätt är det symptomatiskt att det behövs två rikssvenska föreläsare för att öppna våra ögon för det faktum att finska och speciellt finlandssvenska medieföretag hittills varit dåliga på att utnyttja nätet. I en lätt panik började man i tiderna lägga ut material på internet, och på grund av att man aldrig kunde bygga en fungerande modell för att ta betalt för det materialet, ses nätet fortfarande mest som ett hot mot den gamla, etablerade produkten, t.ex. den tryckta tidningen.
Men idag hänger en vaken och engagerad publik på nätet. Till ett massmedium som säger sig arbeta för att bevaka beslutsfattandet och ha publikens bästa för ögonen finns det nästan ingen annan chans än att gå ut där publiken finns. Förr var det gator och torg – nu skall även Facebook och Twitter räknas in. Men det lönar sig inte för mediahusen att betrakta det hela som ett traditionellt, mångårigt och dyrt it-projekt. Gör man det tenderar man att fastna i diskussioner om plattformar och teknik. Precis som Emanuel Karlsten konstaterade: det kanske kommer något annat och bättre än Facebook och Twitter om några år, men än sen? Det är där människorna är idag.

De svenska föreläsarna Yasmine El Rafies och Emanuel Kalrstens inlägg var bland de intressantaste under Medias­pråk 2012. Till höger konferancier Jens Berg, Hbl.

Mycket har skrivits och sagts om de social mediernas roll under den arabiska våren. Vissa anser att de sociala medierna rentav var orsaken till resningarna på olika håll, andra vill förringa inslaget. Hur man än vill se på saken ställs ändå alla möjliga gamla föreställningar på ända då folk idag har både en liten nyhetsbyrå och en sändningsstudio i sin mobiltelefon. Som Yasmine El Rafie slog fast: genom att hon under resningen i Tunisien kunde följa med vad riktiga tunisier på ort och ställe var med om, fick hon en mycket mer nyanserad bild av händelseförloppet, jämfört med den processerade ström de västerländska medierna levererade (om de överhuvudtaget tog sig till platserna).
Märkväl att den väntade kritiken mot denna sorts Twitter-rapportering – att man inte kan lita på uppgifterna – lätt kan mot­bevisas. Källkritik och dubbelcheckning är ju inte något som automatiskt måste kastas överbord bara för att källan inte är en regeringstalesman eller annan intressent i en konflikt! Snarare ökar kravet på skicklig och kompetent journalistik. Genom att följa med Twitterströmmar har man också koll på händelseförlopp långt innan de når över nyhetsströskeln hos oss. För Yasmine El Rafie var den arabiska våren ingen överraskning eller en plötslig händelse – det fanns under flera år tydliga signaler på att trycket konstant ökade.

Den finlandssvenska mediepanelen på seminariets andra dag förföll till en viss del till det sedvanliga navelskådandet som vi är så bra på. Panelmoderatorn Barbro Teir lyckades dock genom ett tankeexperiment (att alla finlandssvenska medier påföljande måndag slås ihop, inklusive svenska YLE) locka fram lite nya tankegångar. Teirs syfte var att få mediehusen att fundera över möjliga konkreta samarbetsformer, men de flesta i panelen (och publiken) var eniga om att mediahusens självständighet är ett värde i sig, så samarbete kunde närmast ske gällande bevakning i frågor där olika skeenden kunde belysas med lite större horisont än det egna lokalsamhället. Intressant nog flaggade chefredaktörerna (Torbjörn Kevin på ÅU var först) starkt för en större satsning på grävande, ”riktig” journalistik. Detta tycks även nya journalister och till och med sommarredaktörerna nu vara intresserade av – till skillnad från de ekonomiskt goda åren, då många skulle ha nöjt sig att rapportera om fenomen i underhållningsvärlden.
Kontentan av panelen blev alltså till sist att just detta kunde bli en fruktbar samarbetsform på finlandssvenskt håll, speciellt som grävande journalistik ofta ansetts för dyr för mindre mediehus och medier.

Tråkigt under hela seminariet var att de finlandssvenska tidskrifterna inte alls fanns representerade bland de medier som ”räknas” till mediefältet såsom det definieras av Mediespråk. Det beror säkert på projektets ursprung och pådrivande krafter, men kanske en ändring kan fås till stånd. Ett snabbt hopp till www.tidskrift.fi visar ju på den remarkabelt stora bredd som det finlandssvenska tidskriftsfältet har (se även Svenskbygden 3/2011). Konkret märktes det i den avslutande mediepanelen då Kyrkpressens chefredaktör hoppade in som ersättare till sin kollega på Vasbladet. Ingen av moderatorns frågor passade in på KP, som med sin upplaga på 109 000 ändå är en av de klart största medierna i Svenskfinland.
Stäng
STÄNG

Följ sfv på

        
 
Dataskyddspolicy
 

Svenska folkskolans vänner rf
Annegatan 12 A 24
00120 Helsingfors
sfv@sfv.fi

SFV-huset G18

GRO

Föreningsresursen

minnesrunor.fi

Uppslagsverket Finland

Lägenheter