PeM Johanna Hirvi, PeD Eva Staffans
Kursformat: Nätkurs med distansundervisning
Undervisningsspråk: svenska
Platser: 40
Undervisningsformer: föreläsningar, seminarium, grupparbete.
Halttunen, L., Waniganayake, M., & Heikka, J. (2019). Teacher Leadership Repertoires in the Context of Early Childhood Education Team Meetings in Finland. Journal of Early Childhood Education Research, 8(1), 143-161. https://journal.fi/jecer/article/view/114109
Kangas , J & Harju-Luukkainen , H 2021 , ' What is the future of ECE teacher profession? Teacher’s agency in Finland through the lenses of policy documents ', The Morning Watch: Educational and Social Analysis , vol. 47, no. 1, pp. 48-75. https://journals.library.mun.ca/ojs/index.php/mwatch/article/view/2261
Ranta, S. (2023). Näin johdat varhaiskasvatuksen tiimiä. PS-kustannus. (valda delar)
Ridderssporre, B. & Stier, J. (2023). Förskolelärares pedagogiska ledarskap. I S. Kjällander (Red.). Den utbildningsvetenskapliga kärnan i förskolan. Natur&Kultur.
Skånfors, L., & Ungerberg, K. (2023). Utbildning borde spela roll – om förskollärares uppdrag att leda. Nordisk barnehageforskning, 20(4), 151–169. https://doi.org/10.23865/nbf.v20.316
Studentens tidsanvändning och arbetsbelastning: totalt ca 135 h för 5 sp-kurs
Examinationsformer: Skriftliga uppgifter, muntliga uppgifter, andra produktioner
Lärandemål:
Efter godkänd kurs förväntas den studenten kunna...
Kursen syftar till att ge kunskap om teorier om lärares ledarskap, teamarbete och delat ledarskap. Vidare synliggörs erfarenheter gällande olika yrkesroller i mångprofessionella team. Värderingar, verksamhetskultur och kommunikation behandlas som underlag för professionalism. I kursen lyfts arbetet med olika aktuella dokument och föreskrifter som en central del av det mångprofessionella teamets arbete.
Förkunskapskrav: Avslutade grundstudier inom småbarnspedagogik eller motsvarande.
Vitsordsskala: U-5 (dvs. skalan Underkänd, 1–5)
U-5
Bedömningsgrunder för vitsord 1: Alla lärandemål uppfylls men det kan finnas mindre brister i något lärandemål. Studenten uppvisar elementära teoretiska kunskaper i ämnet men reflektionen och problematiseringen uteblir eller är inte väl underbyggd. Studenten visar förmåga att beskriva och diskutera lärarens mångfacetterade ledarskapsuppdrag inom småbarnspedagogik. Kopplingen till teori finns men är svag.
Bedömningsgrunder för vitsord 3: Alla lärandemål uppfylls. Studenten visar på goda insikter i förståelsen av lärandemålen. Studenten kan reflektera, problematisera och resonera kring kursens innehåll. Studenten visar god förmåga att beskriva och diskutera lärarens mångfacetterade ledarskapsuppdrag inom småbarnspedagogik. Kopplingen till teori är god.
Bedömningsgrunder för vitsord 5: Alla lärandemålen uppfylls och studenten visar på utmärkta insikter. Studenten visar prov på välunderbyggda resonemang och förmåga till fördjupad problematisering och reflektion kring lärandemålen. Studenten visar utmärkt förmåga att beskriva och diskutera lärarens mångfacetterade ledarskapsuppdrag inom småbarnspedagogik. Kopplingen till teori är utmärkt.
Ämnesansvarig: FD, docent Katri Hansell