Text: Camilla Lindberg
– Den bästa experten är klienten själv och coaching handlar om att hitta den egna visheten och själv komma till insikt, säger Cecilia Holmberg, som är speciallärare och certifierad ICF-coach.
Under 2025 kommer SFV i samarbete med två erfarna coacher att erbjuda både individuell- och gruppcoaching för skolledare i Svenskfinland. Det här ingår som en del i projektet Meningsfullt ledarskap som handlar om kollegialt stöd och ledarskapsutveckling. Coacherna tillhör den internationella globala branschorganisationen ICF (International Coaching Federation).
– Här definierar man coaching som partnerskap med klienter i en tankeväckande och kreativ process som inspirerar dem att maximera deras personliga och professionella potential, säger Nina Wendelin som är den andra coachen i samarbetet.
NÄR TIDERNA FÖRÄNDRAS
Cecilia Holmberg och Nina Wendelin har båda gedigen erfarenhet av professionell coaching i trygga miljöer.
– Målsättningen är att hjälpa varandra att hitta meningen, styrkan och att dela praxis mitt i en tid av stark förändring. I coaching ingår allt det vi behöver för att skapa engagemang i en tid då många är trötta, säger Cecilia Holmberg.
När hon under en tid arbetade som tutor- lärare i ett gymnasium funderade hon mycket på vilket verktyg som skulle stöda ämneslärarna bäst. Hon kom fram till att coachingen var en välfungerande metod.
– Många lärare går på fina utbildningar, men frågan är hur man sedan i vardagen ska kunna bibehålla allt det man lärt sig, och också här är coaching till stor hjälp.
För de skolledare som vill fördjupa sig ytterligare kommer SFV att erbjuda individuell coaching.
– Det är viktigt att påminna om att samtalen alltid är strikt konfidentiella, och när vi träffas individuellt får klienterna en möjlighet att tänka högt och uttrycka sig, säger Cecilia Holmberg.
HITTA NYA LÖSNINGAR
Många skol- ledare är trötta och arbetsbördan växer. Det här är ett fenomen som media uppmärksammat under den senaste tiden. De två coacherna hoppas att den här mattheten ändå inte ska avskräcka skol- ledarna från att engagera sig i ytterligare en ny sak.
– Det här initiativet erbjuder avlastning och fungerar som en tidsinvestering när man kanske hittar nya lösningar för sitt dagliga arbete, säger Cecilia Holmberg. Nina Wendelin ser det som en stor för- mån att kunna ha tillgång till ett bollplank som stöd för den egna utvecklingen.
– Coaching är en sorts lyxtid för klienten själv, säger hon.
AKTIVT LYSSNANDE
På fältet finns det många olika begrepp och titlar inom området för personlig utveckling. De två coacherna säger att många brukar sammanblanda funktionerna coaching och mentorskap. Men skillnaden är stor enligt dem:
– En mentor har själv stor kunskap inom ett visst område, till exempel inom utbildning och pedagogik, men coachen behöver inte ha det på samma sätt, eftersom det är klienten som är experten.
De säger att deras roll som coach inte är att ge vare sig råd eller tips, utan att utifrån ICF:s riktlinjer utöva ett aktivt lyssnande och väcka medvetenhet. De håller båda två ICF-fanan högt. Titeln coach inte är skyddad, och på fältet finns det en rik flora av aktörer som gärna titulerar sig coacher, men som inte alltid har den kvalitetsstämpel som krävs av en certifierad ICF-coach.
ATT DELA KUNNANDE
När SFV introducerar Morgonkaffet, en ny månatlig online-träff, kommer de här två coacherna att ha en viktig roll. Här erbjuder man skolledare en arena där de kan dela erfarenheter, få stöd och lära av varandra. Träffarna har karaktären av gruppcoaching och kan även innehålla korta föreläsningar.
– Det kan till exempel handla om positivt ledarskap, teamledarskap, konflikthantering, kommunikation och utveckling av ledarskapsförmågor, säger Nina Wendelin.
Under morgonträffarna får deltagarna möjlighet att delta i handledda diskussioner och reflektioner som följer en viss struktur. Men det är deltagarna själva som står för innehållet, och coacherna fungerar i det här sammanhanget mera som katalysatorer.
EGEN VILJA ÄR A OCH O
Genom det här initiativet vill SFV satsa på en hållbar och långsiktig utveckling för varje enskild skolledare.
– Det centrala i coachingen är att kli- enten verkligen söker en förändring och vill utvecklas. Man får gärna komma med en strävan efter att bli ännu bättre på det man redan är bra på, säger Nina Wendelin.
– Den egna viljan är verkligen a och o, säger Cecilia Holmberg.
Nina Wendelin är ekonomie magister och professionell coach PCC/ICF, diplomerad team- och gruppcoach ICF, certifierad facilitator i motivations- och styrkekartläggningsverktyget SDI 2.0 Core Strengths samt företagare. Hon har mångårig erfarenhet av ledarskaps- och expertroller inom HR, rekrytering och konsultativt kundarbete.
Cecilia Holmberg är pedagogie magister och speciallärare samt logoterapeut LIF® och professionell certifierad coach ACC/ICF. Hon har alltid tyckt om att utöka sin kompetens via studier och att hitta nya fungerande metoder för sitt dagliga arbete.
Coachernas fem tips för att stärka självledarskap
∙ Börja med att ta ansvar – för ditt eget liv, dina mål och din inställning. Du kan inte alltid välja vad som händer, men du kan välja hur du förhåller dig till det.
∙ Definiera självledarskap för dig själv – ta dig tid att stanna upp och sätta ord på vad självledar- skap betyder just för dig.
∙ Reflektera över nuläget – var du just nu befinner dig. Vilka är dina styrkor och utvecklingsområden?
∙ Visualisera ditt önskeläge – skapa en tydlig bild av vart du vill nå, och återkom regel- bundet till den för att hålla målbilden levande.
∙ Ta ett första steg – oavsett om det är litet eller stort, är ett första steg mot målet alltid ett steg i rätt riktning.
Meningsfullt ledarskap – kollegialt stöd och ledarskapsutveckling
Projektet består av fyra olika delar:
∙ Mentorsprogram
∙ Stödfunktioner för mentorerna
∙ Månatliga morgonträffar med fokus på gruppcoaching
∙ Individuell coaching
Projektet riktar sig skolledare som vill växa och trivas som ledare, utveckla verksamhetskulturen i sin enhet och må bra på vägen.
Pilot- och utbildningsfas hösten 2024, start januari 2025.
Arrangörer: SFV i samarbete med FSL, kommuner med svenskspråkig utbildning, Södra Finlands svenska rektorsförening, Österbottens svenska rektorsförening.
Mer information: www.sfv.fi/meningsfulltledarskap
Skolledarnas månatliga morgonkaffe
Vad? Kompetenshöjande och samhörighetsstärkande online-träffar
För vem? Alla skolledare i Finland
När? Startar 15.1.2025, därefter en träff i månaden, alltid på en onsdag
Hur? Online-träffar
Upplägg? En föreläsning eller introduktion som berör någon anspekt av ledarskapets många dimensioner
Anmälan? Ingen förhandsanmälan behövs.
Länken till morgonkaffet finns tillgängligt på www.sfv.fi/meningsfulltledarskap
Träffarna leds av certifierade coacharna Nina Wendelin och Cecilia Holmberg.
Individuell coahing
∙ Erbjuds inom ramen för projektet Meningsfullt ledarskap från och med januari 2025.
∙ Målgruppen är skolledare som arbetar på svenska i Finland.
∙ Omfattar sammanlagt fem möten med en egen coach.
∙ Träffarna sker online.
∙ Målet är att utveckla färdigheter och insikter som behövs är att kunna fatta mer medvetna och effektiva beslut i sin ledarroll.
∙ Intresserad? Berätta för din förman att du vill delta i den individuella coachingen inom projektet Meningsfullt ledarskap.